userad84
Boks reklamowy

Zakopane: Miasto z ogromnymi dotacjami. Kuźnice będą lepiej skomunikowane z dworcem PKP

Stolica Tatr stawia na rozwój komunikacji publicznej. W ubiegłym tygodniu Urząd Miasta w Zakopanem pozyskał 21 mln zł na przebudowę placu w Kuźnicach i otoczenia dworca kolejowego. To kolejne dofinansowanie mające na celu rozwój infrastruktury komunikacyjnej pod Tatrami. Władze miasta w ciągu dwóch lat wywalczyły już ponad 60 mln zł.

W ramach projektu „Usprawnienie transportu między Dworcem PKP a Kuźnicami wraz ze stworzeniem zintegrowanego centrum przesiadkowego przy dolnej stacji kolejki linowej na Kasprowy Wierch” w miejscu obecnego postoju busów i taksówek powstanie przyjazna przestrzeń dla pieszych, a przystanki zostaną przeniesione na poziom – 1. Tam powstanie mini dworzec autobusowy, na którym będzie można kupić bilety na komunikację miejską, sprawdzić rzeczywisty rozkład jazdy oraz poczekać na autobus lub busa pod zadaszeniem. Pojawią się urządzenia sprawdzające, czy pojazdy mają uprawnienia do wjazdu. Zostanie utworzona droga rowerowa, łącząca Kuźnice z dworcem, która będzie prowadzić budowaną właśnie droga dla rowerów na ul. Przewodników Tatrzańskich, a następnie Bulwarami Słowackiego i ul. Sienkiewicza. Na tej ostatniej powstanie pierwszy w Zakopanem, z powodzeniem stosowany w wielu miastach Polski i Europy, kontrapas rowerowy, umożliwiający jazdę rowerem „pod prąd”. Koszt całego przedsięwzięcia to 19 mln 287 tys. złotych, z czego ze środków unijnych pochodzi 10 mln 98 tys. złotych. Jesienią 2016 r. zostały przeprowadzone badania i konsultacje dotyczące zagospodarowania placu w Kuźnicach, które stały się punktem wyjściowym dla realizowanej koncepcji. Zakończenie inwestycji planowane jest na rok 2020.

- Kuźnice to obok dworca najważniejszy punkt obsługi turystów przyjeżdżających do Zakopanego. Zależy nam na tym, żeby oba te miejsca stały się wizytówką naszego miasta oraz żeby były jak najlepiej ze sobą skomunikowane – mówi burmistrz Zakopanego, Leszek Dorula.

Jeszcze jedna dotacja na dworzec

Niemniej ważne dla miasta jest przyznanie dotacji na projekt „Budowa zintegrowanego centrum komunikacji kolejowej i autobusowej w Zakopanem”. Ujęto w nim wszystkie działania dotyczące otoczenia dworca. Przebudowane zostanie Rondo Armii Krajowej tak, żeby lepiej spełniało swoje funkcje w kontekście mającego nastąpić w najbliższych latach wzrostu liczby pasażerów przyjeżdżających do Zakopanego koleją. Przy dworcu powstaną ponadto pierwsze w Zakopanem miejsca postojowe dla samochodów typu kiss and ride, a także 51 stojaków rowerowych. W ramach projektu sfinansowany zostanie system GPS, dzięki któremu pasażerowie i dyspozytorzy będą mogli śledzić aktualną lokalizację autobusów komunikacji miejskiej. Na kilkunastu przystankach staną tablice dynamiczne, pokazujące najbliższe (na bieżąco aktualizowane) godziny odjazdów autobusów. Koszt całego projektu to 16 mln 241 tys. złotych, z czego ze środków unijnych pochodzi 11 mln 455 tys. złotych.

- W latach 2015-2017 wywalczyliśmy już ponad 60 milionów złotych. Dziękuję wszystkim, którzy przyczynili się do pozyskania tak dużych środków na rozwój miasta, przede wszystkim pracownikom Urzędu Miasta, ale też ekspertom zewnętrznym, którzy wsparli proces pozyskiwania funduszy, dzięki czemu nasze wnioski były tak wysoko oceniane przez odpowiednie instytucje – mówi zastępca burmistrza Zakopanego Wiktor Łukaszczyk.

Wcześniejsze dotacje dworcowe

W październiku Zakopane otrzymało 9 milionów 700 tysięcy złotych na projekt „Przebudowa budynków dworca PKP wraz z budową parkingu w celu dostosowania do nowych funkcji związanych z obsługą ruchu pasażerskiego” (działanie 7.2.4. – transport kolejowy). Dzięki tym środkom wyremontowany zostanie budynek dworca, odnowiona zostanie brama wejściowa z napisem PKP Zakopane, a także powstanie parking park and ride ze 160 miejscami postojowymi, kilkoma stanowiskami do ładowania samochodów elektrycznych oraz 42 stojakami na rowery.

Wcześniej miasto otrzymało 5 milionów 159 tysięcy złotych. W ramach projektu „Modernizacja zabytkowych budynków dworca PKP w Zakopanem na cele gospodarcze i kulturowe” (działanie 6.1.1. - dziedzictwo regionalne) ruszy remont budynku tzw. starej przychodni przy dworcu, w której powstanie informacja turystyczna i przestrzeń dla Zakopiańskiego Centrum Kultury, a w budynku dworca kolejowego zostaną wyremontowane wnętrza tak, żeby w przyszłości można było w nich utworzyć nowoczesną bibliotekę multimedialną.

Całkowity koszt przebudowy dworca, która ma ruszyć w przyszłym roku, to 43 miliony złotych. Inwestycja wpisuje się w działania mające znacznie zwiększyć wykorzystanie kolei w podróżach na Podhale. Już w przyszłym roku, dzięki współpracy z Marszałkiem Województwa, ruszy regularne połączenie kolejowe do Nowego Targu. Realizowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe remont obecnej linii kolejowej sprawi, że do 2021 roku czas jazdy pociągiem z Krakowa skróci się do około 2,5 godziny, co przełoży się na wzrost atrakcyjności tej linii w komunikacji dalekobieżnej. Natomiast w 2026 r. ma się zakończyć budowa linii Podłęże-Piekiełko, dzięki której z Krakowa do Zakopanego dojedziemy w 90 minut. 9 października burmistrz Leszek Dorula podpisał z prezesem PKP S.A. porozumienie kończące wieloletni spór o własność budynku. Dzięki temu porozumieniu oraz pozyskaniu dotacji, można już ogłaszać przetargi na pierwsze roboty budowlane.

źródło: UM Zakopane, oprac. md

Źródło: Urząd Miasta Zakopane

Oceń artykuł:


2017-11-29 11:33 166 dworzec kolejowy, dworzec autobusowy, PKP Zakopane, Kuźnice, Kasprowy Wierch, Leszek Dorula, Zakopane, Nowy Targ, połączenie kolejowe