Boks reklamowy

Zakopane: Historyczne Pendolino pod Tatrami

Równo o północy 18/19 marca 2017 na dworzec PKP w Zakopanem wjechało włoskie Pendolino, czyli wahadełko. To pierwszy raz w historii, gdy pod Tatrami pojawił się pojazd o dużych prędkościach.Elektryczny zespół trakcyjny jest testowany przez PKP na trasie Kraków-Zakopane. 

O północy, jak zwyk dawny nakazuje Pendolino powitano oscypkiem i całym garniturem zakopiańskich dziennikarzy. Wahadełko, które testuje PKP na 100 km trasie z Krakowa do Zakopanego przejechało całą odległość tak jak każdy pociąg, czyli w jakieś 3,5h. 
Przypomnijmy, że włoskie Pendolino może rozwijać prędkość maksymalną w granicach 200 - 250 km/h. W Polsce średnia prędkość tego pojazdu na istniejących torach szybkiego ruchu to 100 km/h. 

Kiedy w Zakopanem czekają na uruchomienie trasy kolejowej, która znacznie skróciłaby czas przejazdu z Krakowa pod Tatry znawcy kolejowych dróg z powątpiewaniem mówią, że to raczej się nie sprawdzi. 

Zapytany przeze mnie Adrian Furgalski - przewodniczący zarządu Forum Kolejowe Railway Business Forum - Czy jest sens prowadzenia testów Pendolino na trasie Kraków - Zakopane odpowiada krótko, że "Nie", ale zauważa, że podobne testy od 2 miesięcy prowadzone są też w Berlinie i nic z tego jeszcze nie wynika. Pendolino wężykiem jądace do Zakopca. Bosko - mówi mi Adrian Furgalski.

Pomysł sprawdzenia Pendolino na trasie Kraków-Zakopane ostatecznie ma sięgać aż do Warszawy, a nawet Gdyni. PKP chce maksymalnie skrócić czas przejazdu ze stolicy pod Tatry. Najwolniejszy odcinek tej trasy to właśnie trasa Kraków-Zakopane. Standardowo pociągi przejeżdżają 100 km odległość w 3 - 3,5h. Test jaki przeprowadzono z 17/18 marca i z 18/19 marca 2017 roku na razie nie przyniósł żadnych rewelacji. Sprawdzano bowiem zachowanie się składu przy obecnych standardach kolejowych obowiązujących na trasie. Wygląda jednak na to, że kolejne nocne eskapady Pendolino będą testować skład przy maksymalnych prędkościach i to ostatecznie te testy będą mieć wpływ na decyzję PKP.

Wiele jednak osób twierdzi, że Pendalino pod Tatrami możę być decyzją polityczną, taką samą jak osławiony swego czasu Peron we Włoszczowej otwarty na polecenie posła PiS Przemysława Gosiewskiego. Wprawdzie prowadzone roboty przy łącznicach w Krakowie i Suchej Beskidzkiej pod koniec 2017 roku mają skrócić podróż o kilkanaście minut, ale i tak podróż pociągiem z Krakowa pod Tatry jest dwa razy dłuższa niż podróż PKS-em czy samochodem.

Przyznać jednak trzeba, że Pendolino w Zakopanem to z pewnością nowy standard turystyczny, który po pierwsze podnosi sam prestiż Zimowej Stolicy Polski, a po wtóre gwarantując turystom wyższy standard podróżny jest jednym z elementów mających wpływ na komunikację jako alternatywa dla wiecznie w sezonie letnim i zimowym zakorkowanej Zakopianki.

Urszula Starzyk

 



Zobacz ofertę sklepu z akcesorimi i odzieżą turystyczną SZLAK.CO



2017-03-20 09:54 943 Pendolino, Zakopane, PKP, komunikacja, kolej, turystyka

Komentarze

Ten materiał nie ma jeszcze komentarzy

Dodaj komentarz

Twój mail będzie niewidoczny

Warning: A non-numeric value encountered in /twoje-podhale.pl/modules/Site/Class/Seo.php on line 67

Warning: A non-numeric value encountered in /twoje-podhale.pl/modules/Site/Class/Seo.php on line 67

Warning: A non-numeric value encountered in /twoje-podhale.pl/modules/Site/Class/Seo.php on line 67

Warning: A non-numeric value encountered in /twoje-podhale.pl/modules/Site/Class/Seo.php on line 67

Warning: A non-numeric value encountered in /twoje-podhale.pl/modules/Site/Class/Seo.php on line 67

Warning: A non-numeric value encountered in /twoje-podhale.pl/modules/Site/Class/Seo.php on line 67