userad75
Boks reklamowy

Udar cieplny grozi nam także w górach. O czym musisz pamiętać zanim latem wyruszysz na szlak?

Czerwiec za pasem. Za nami druga majówka pod znakiem wysokich temperatur. Tak, tak - lato zbliża się wielkimi krokami, a wraz z nim fala upałów, dlatego warto przypomnieć, że kąpiele słoneczne to nie tylko witamina D3 czy piękna opalenizna, ale też oparzenia i udary cieplne. Nawet w górach. O czym musisz pamiętać zanim latem wyruszysz na szlak? Oto kilka rad, jak uchronić się przed szkodliwym działaniem promieni słonecznych i jak reagować, gdy pojawią się niepokojące objawy.

Czerwony jak cegła

Chyba nikt nie lubi spiec raka, dlatego krem z filtrem to baza i jedna z ważniejszych rzeczy, które powinieneś/aś wrzucić do plecaka przed wyprawą. Tylko niech nie skończy się na spakowaniu, używaj go! Najlepiej co 2-4 godziny. Twoja skóra będzie Ci dozgonnie wdzięczna. Nie zapomnij też o okularach przeciwsłonecznych. Ochronią Cię przed szkodliwym promieniowaniem UV i powstawaniem zmarszczek.

Uff – jak gorąco!

Teraz temat najważniejszy – udar cieplny. Określa się go inaczej porażeniem cieplnym, a pojawia się wskutek przegrzania organizmu. Szczególnym jego rodzajem jest udar słoneczny, czyli przegrzanie wskutek silnego nasłonecznienia. Do udaru cieplnego może dojść wtedy, gdy organizm ma utrudnione lub wręcz zablokowane oddawanie nadmiaru ciepła.  Na udary cieplne najbardziej narażone są małe dzieci, u których procesy termoregulacji nie są jeszcze wystarczająco rozwinięte, starsi oraz osoby ze schorzeniami układu krążenia. Inną postacią udaru cieplnego jest udar, który pojawia się u osób wykonujących wysiłek fizyczny w wysokiej temperaturze.  Wystąpieniu udaru sprzyja nieodpowiednie ubranie (zbyt ciepłe i nieprzewiewane) oraz niedostateczne nawodnienie. Należy pamiętać, że wytrzymałość różnych osób na podwyższoną temperaturę jest różna, dlatego nie wszyscy przebywający w tych samych warunkach zapadają na udar cieplny.

Objawy udaru cieplnego

Silny ból głowy to jeden z objawów udaru cieplnegoSilne bóle głowy to jeden z objawów udaru cieplnego

A jak objawia się udar cieplny? Podczas porażenia cieplnego skóra twarzy w łagodniejszych przypadkach jest zaczerwieniona, w cięższych - blada. Pojawiają się obfite poty, chory odczuwa nudności i ogólne osłabienie, chód staje się chwiejny, niepewny, mowa niekiedy niewyraźna i bełkotliwa, przed oczami mogą pojawiać się mroczki. W przypadku udaru słonecznego dodatkowo mogą wystąpić bardzo silne bóle i zawroty głowy, gorączka, dreszcze, przyspieszenie tętna, zwiotczenie mięśni, wymioty, często zaczerwienienie aż do oparzenia I°, rzadziej II°, odsłoniętych części ciała.

Co zrobić, gdy zauważysz te objawy u siebie lub towarzysza podróży?

Po pierwsze - znajdź zacienione miejsce, zapewnij dostęp chłodniejszego powietrza do skóry przez rozluźnienie i rozpięcie odzieży. Przy dużym osłabieniu należy chorego odpowiednio ułożyć w miejscu chłodnym i przewiewnym: gdy twarz jego jest zaczerwieniona – w pozycji półsiedzącej, natomiast gdy twarz jest blada – tak, aby głowa znajdowała się niżej od tułowia.  Zaleca się stosowanie chłodnych okładów w szczególności na głowę i klatkę piersiową. Trzeba pamiętać o nawodnieniu: należy podawać dużo chłodnych płynów do picia (często, w małych porcjach, najlepiej chłodną wodę z niewielką ilością soli). I w tak poważnych sytuacjach wezwij pomoc medyczną.

Jak zatem uchronić się udarem cieplnym?

O kremach i okularach była już mowa. Teraz trochę więcej o garderobie – bezwzględnie pamiętaj o nakryciu głowy, a ubranie powinno być lekkie i przewiewne. Oczywiście wybierając się w góry trzeba pamiętać o zmienności warunków atmosferycznych i być przygotowanym na wszystko.

WodaWoda - niezbędne wyposażenie plecaka turysty

I kolejna ważna rzecz: woda! Tego nie może braknąć w Twoim plecaku. Dzienne zapotrzebowanie na wodę dorosłego człowieka wynosi ok. 2,5l. Podczas wysiłku fizycznego w wysokiej temperaturze otoczenia to zapotrzebowanie wzrasta. A fakt, że odczuwasz pragnienie świadczy o tym, że zacząłeś/aś się odwadniać. Staraj się tego unikać systematycznie dostarczając swojemu organizmowi kilka łyków  życiodajnego napoju. Co do wody, to jeszcze jedna uwaga: jeśli jesteś fanem czystej, górskiej wody dostępnej na szlakach to pamiętaj, że woda pobrana z górskiego strumienia (zwłaszcza w miesiącach letnich), nie ma zbyt wielu składników mineralnych. Wykazało to między innymi badanie wód Tatrzańskiego Parku Narodowego.

Mam nadzieję, że te kilka prostych rad pomoże Ci przygotować się na górską wycieczkę i uchroni Cię przed zapomnieniem o oczywistych rzeczach i zachowaniach, które w niejednym przypadku mogą uratować nie tylko Twoje samopoczucie na urlopie, ale też Twoje zdrowie.

Oceń artykuł:


2018-06-07 14:59 256 udar cieplny w górach,

Komentarze

Ten materiał nie ma jeszcze komentarzy

Dodaj komentarz

Twój mail będzie niewidoczny