userad84
Boks reklamowy

Małopolska: Nowa łącznica Kraków Zabłocie - Kraków Krzemionki kluczem do szybkich połączeń z Zakopanem

7 grudnia 2017 r. wiceminister infrastruktury i budownictwa Andrzej Bittel uroczyście otworzył łącznicę kolejową Kraków Zabłocie-Kraków Krzemionki, która ma kluczowe znaczenie dla usprawnienia komunikacji w stolicy Małopolski oraz skrócenia czasu przejazdów do Skawiny, Oświęcimia i Zakopanego.

Łącznica Zabłocie - Krzemionki, o długości ponad 1100 m, jest największym nowym obiektem kolejowym w Polsce. Jej budowa trwała dwa lata. Umowę z konsorcjum firm Budimex i Ferrovial Agroman podpisano we wrześniu 2015 r., a we wrześniu 2017 r. zakończono prace budowlane i rozpoczęto odbiory techniczne. Koszt inwestycji wyniósł 348 mln zł.

Otwarcie łącznicy kolejowej w Krakowie

Minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk wystosował list do uczestników uroczystości, który został odczytany przez dyrektora Gabinetu Politycznego Ministra Infrastruktury i Budownictwa Łukasza Smółkę.

- Budowa łącznicy stanowi jeden z istotnych elementów modernizacji Krakowskiego Węzła Kolejowego. Wierzę, że inwestycja ta przyczyni się do wzbogacenia i rozszerzenia oferty transportowej Krakowa oraz wzrostu konkurencyjności transportu kolejowego, co pozwoli na ograniczenie ruchu samochodowego w mieście - napisał minister A. Adamczyk.

Nowa inwestycja pozwoli na znaczne zwiększenie liczby pociągów kursujących w obrębie aglomeracji krakowskiej. Dzięki wyeliminowaniu konieczności zmiany lokomotyw w Krakowie-Płaszowie skróci się też czas podróży na południe Polski, w tym do zimowej stolicy, Zakopanego.

MIB wiceminister Andrzej Bittel

- Krakowska łącznica jest inwestycją, która pokazuje, że kolej odzyskuje ważną rolę w systemie komunikacji. Kolejne projekty realizowane z Krajowego Programu Kolejowego przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA w Krakowie i Małopolsce będą uzupełniały i zwiększały możliwości kolei. Dzięki temu Polska będzie coraz lepiej skomunikowana, zarówno w obszarze regionalnym jak i krajowym - powiedział wiceminister A. Bittel.

W jej ramach w centrum Krakowa powstały 3 estakady i 2 wiadukty, które są podtrzymywane przez 30 filarów. Przebudowano też ok. 9 km torów i 6,5 km sieci trakcyjnej. Do budowy wykorzystano prawie 10 tys. ton stali oraz 25,5 tys. ton betonu.

Powstały dwa nowe przystanki kolejowe Kraków Zabłocie i Kraków Podgórze, które dzięki zadaszeniu i nowoczesnemu wyposażeniu umożliwiają podróż w komfortowych warunkach i są w pełni dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej sprawności.

Łącznicę zaprojektowano też z myślą o komforcie mieszkańców Krakowa. Na całej długości estakad zastosowano nowoczesne maty antywibracyjne, które minimalizują poziom drgań związany z przejazdem pociągów. Lokalizacja przystanków umożliwia ich łatwą integrację z komunikacją miejską.

Dla regularnego ruchu kolejowego łącznica Kraków Zabłocie - Kraków Krzemionki zostanie udostępniona 10 grudnia 2017 r., wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy kolei.

*** 

Szymon Huptyś
Rzecznik prasowy

Galeria:

Źródło: MIB

Oceń artykuł:


2017-12-07 13:39 1381 MIB, Kolej, Małopolska, PKP, łącznica kolejowa, Andrzej Adamczyk, Andrzej Bittel,,Skawina, Krzemionki,Zakopane, Oświęcim,Kraków, Małopolska,